۱۱ تیر ۱۳۸۹

دلائل وجود خون در انزال مردان

همواسپرمی
علل این عارضه :
علت اول: التهاب و عفونت التهاب هر اندام، غده و مجرایی که در تولید یا ذخیره مایع منی نقش دارد، ‌ممکن است به هماتوسپرمی بینجامد ؛ از جمله کیسه‌های منی، مجاری منی‌بر، اپیدیدیم، پروستات و پیشابراه. التهاب مکن است ناشی از تحریک یا ضربه، سنگ یا رسوبات کلسیمی در پروستات، کیسه‌های منی، مثانه، یا پیشابراه وعفونت‌ها با ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها یا انگل‌ها باشد. بیماری‌های مقاربتی مانند تبخال، سوزاک و کلامیدیا هم در هماتوسپرمی دخیل دانسته شده‌اند. برخی از بررسی‌ها نشان‌ داده‌اند که التهاب‌ و عفونت شایع‌ترین علت هماتوسپرمی در مردان جوان هستند (میانگین سنی در بیماران مبتلا به هماتوسپرمی 37 سال است) و تا 39 درصد موارد را تشکیل می‌دهند.
علت دوم: انسداد مجاری مانند مجرای انزالی و تشکیل کیست در پروستات یا کیسه‌های منی ممکن است باعث هماتوسپرمی شود. هنگامی این مجاری مسدود می‌شوند، عروق خونی مجاور ممکن است گشاد و پاره شوند. همچنین بزرگی خوش‌خیم پروستات، روی پیشابراه فشار می‌آورد و ممکن است هماتوسپرمی ایجاد کند.
علت سوم: تومورهاپولیپ‌های خوش‌خیم و تومورهای بدخیم پروستات، بیضه‌ها، اپیدیدیم و کیسه‌های منی ممکن است باعث ایجاد هماتوسپرمی شوند. مردانی که تنها علامت آنها هماتوسپرمی است با احتمال بیشتری نسبت به مردانی که خون در منی آنها دیده نمی‌شود، ممکن است سرطان داشته باشند، البته در مجموع احتمال ابتلا به سرطان در صورت داشتن این علامت کم است. در مجموع 80 درصد مردانی که هماتوسپرمی دارند، به سرطان پروستات مبتلا نیستند.
علت چهارم: ناهنجاری ‌عروق خونی ناهنجاری‌های عروق خونی در کیسه‌های منی، مثانه، پروستات و طناب اسپرماتیک (که مجرای منی‌بر یا واز دفرانس و شریان‌ها، وریدها، اعصاب و عروق لنفاوی را در برمی‌گیرد) ممکن است منشأ خون‌ریزی باشد.
علت پنجم: عوامل عمومی چند بیماری و اختلال که بر همه بدن اثر می‌گذارند، ممکن است با هماتوسپرمی ارتباط داشته باشند. از جمله فشار خون بالای شدید، اختلالات خون‌ریزی‌دهنده مانند هموفیلی، لوسمی یا سرطان خون و بیماری مزمن کبد.
علت ششم: ضربات و اقدامات پزشکی اغلب موارد هماتوسپرمی احتمالا به صورت غیرعمدی و به علت اعمال پزشکی در آن ناحیه به وجود می‌آیند؛ از جمله «تکه‌برداری از پروستات از راه پیشابراه با کمک سونوگرافی از راه راست روده» که در آن تکه‌هایی از بافت پروستات برای بررسی پروستات از لحاظ سرطان برداشته می‌شود، ممکن است هماتوسپرمی را به وجود آورد.
سایر اعمال پزشکی از جمله پرتودرمانی، پرتودرمانی از داخل، برداشت پروستات از راه پیشابراه برای درمان بزرگی خوش‌خیم پروستات نیز ممکن است هماتوسپرمی ایجاد کنند، همچنین ضربات به بیضه یا میان‌دوراه، شکستگی لگن، آسیب‌ها هنگام رابطه جنسی و پرهیز درازمدت جنسی ممکن است این علامت را ایجاد کند. البته خواندن این فهرست دور و دراز علل هماتوسپرمی احتمالا نمی‌تواند موجب آرامش مرد دارای خون در منی شود. اما توجه داشته باشید که اغلب موارد هماتوسپرمی را نمی‌توان به علت خاصی نسبت داد و این عارضه به خودی خود بدون درمان برطرف می‌شود. به هر حال باید به پزشک متخصص مجاری ادرار (اورولوژیست) مراجعه کنید تا اگر علت معینی وجود داشته باشد، تحت درمان قرار گیرید. اما اگر علت مشخصی پیدا نشد، احتمالا می‌توانید نفسی به راحتی بکشید.
اقدامات تشخیصی پزشکان
متخصص مجاری اداری از شما تاریخچه پزشکی مشروحی می‌گیرد و سوالاتی درباره علایم‌تان می‌پرسد: چگونه و کی متوجه وجود خون در منی‌تان شدید؟ فقط یک بار هماتوسپرمی داشته‌اید یا این علامت مداوما تکرار شده؟ و…
پزشک همچنین سابقه فعالیت‌های جنسی شما را هم می‌پرسد و پس از آن، معاینه جسمی انجام می‌دهد تا به بررسی علل گوناگونی که باعث هماتوسپرمی می‌شود، بپردازد.
به‌علاوه، آزمایش‌ خون و ادرار و کشت ادرار انجام خواهد شد. اگر پزشک به بیماری‌های مقاربتی مشکوک باشد، برای آنها هم آزمایش خواهد داد. همچنین چون احتمال دارد که خونی که در اسپرم شما دیده می‌شود، از همسرتان منشأ گرفته باشد، دکتر ممکن است «آزمایش کاندوم» را تجویز کند، به این ترتیب که شما درون یک کاندوم انزال کنید و بعد منی از لحاظ وجود خون مورد بررسی قرار گیرد.
با توجه به اینکه در مورد زمان انجام آزمایش خونی «آنتی‌ژن اختصاصی پروستات» (psa) – آزمایشی برای کشف زودرس سرطان پروستات – و اصولا انجام دادن یا ندادن آن در یک مرد سالم اتفاق نظر وجود ندارد، پزشک همیشه این آزمایش را برای فرد مبتلا به هماتوسپرمی تجویز نمی‌کند. برخی از کارشناسان انجام این آزمایش را در بیماران بالای 50 سال که سابقه خانوادگی سرطان پروستات دارند، توصیه می‌کنند. برخی دیگر این آزمایش را در همه بیماران مبتلا به هماتوسپرمی که بالای 40 سال دارند، برای رد وجود سرطان پروستات تجویز می‌کنند. در مجموع به نظر نمی‌آید که برای مردان زیر 40 سال که علامت دیگری ندارند، انجام این آزمایش لازم باشد.
در مردان سالمندتر که میزان psa آنها حدمرزی است، ممکن است پزشک دستور بافت‌برداری از پروستات را بدهد. مردانی که هماتوسپرمی مداوم دارند، خون در ادرارشان هم مشاهده می‌شود، علایم دیگر همراه دارند و بالای 40 سال دارند، ممکن است تحت سونوگرافی از راه راست‌روده قرار بگیرند تا ناهنجاری‌های احتمالی پروستات، کیسه‌های منی و سایر بافت‌ها کشف شود.
در این شیوه، پزشک یک پروب سونوگرافی را از راه مقعد به درون راست روده می‌فرستد. این پروب امواج مافوق‌ صوت از خود ساطع می‌کند و امواج منعکس‌شده از بافت های اطراف را ثبت می‌کند. بر اساس قدرت و جهت امواج بازتاب‌ یافته، ‌کامپیوتر تصویری از آناتومی درونی آن منطقه ایجاد می‌کند. چند بررسی نشان داده است که این شیوه تشخیصی می‌تواند به طور موثری ناهنجاری‌های معمولا خوش‌خیمی را که باعث هماتوسپرمی شده‌اند، در74 تا 95 درصد بیماران شناسی کند؛ از جمله، بزرگی کیسه‌های منی، وجود سنگ در کیسه‌های منی، پروستات، یا مجرای انزالی، کیست‌ها و بزرگی خوش‌خیم پروستات.
با توجه به غیرتهاجمی بودن این شیوه، معمولا اولین روش تصویربرداری است که باید انجام شود. بر اساس اطلاعاتی که از سونوگرافی به دست می‌آید، پزشک ممکن است ام‌آرآی و همچنین سیتوسکوپی (آندوسکوپی مثانه) را انجام دهد. ام‌آرآی می‌تواند وجود خون‌ریزی در کیسه‌های منی یا پروستات را نشان دهد. در سیستوسکوپی نیز پزشک درون مثانه و پیشابراه را با یک وسیله باریک و نورانی مورد کاوش قرار می‌دهد.
هماتوسپرمی در اغلب بیماران علت خوش‌خیمی دارد. درمان آن، وابسته به علت به وجود آورنده‌اش است؛ مثلا در صورت وجود عفونت، درمان آنتی‌بیوتیکی انجام می‌شود. خون‌ریزی به درون کیسه‌های منی، پیشابراه و پروستات ممکن است با استفاده از درمان با جریان الکتریکی مهار شود. در صورتی که بیماری عمومی مانند فشار خون بالا وجود داشته باشد، باید آن را کنترل یا درمان کرد. با این حال اگر هماتوسپرمی عود کرد، باید با دکترتان دوباره مشورت کنید. برخی از پزشکان هماتوسپرمی مزمن را با داروهایی مانند فیناستراید یا دوتاستراید درمان می‌کنند، گرچه تا به حالا هیچ کارآزمایی بالینی موثر بودن این داروها را برای هماتوسپرمی ثابت نکرده است. برخی پزشکان با شک به وجود التهاب پروستات بی‌علامت آنتی‌بیوتیک برای بیمار تجویز می‌کنند.