۱۱ تیر ۱۳۸۹

تشخيص ودرمان بيماريهاي پوستي آلت تناسلي مردان قسمت اول

وقتی که آقایان متوجه لکه در آلت تناسلی خود میگردند بلافاصله نگران میشوند . نگرانی بعضی از آنها غالبا از بابت بیماری های مقاربتی و یا نوعی از سرطان است . لکه های پوستی روی آلت تناسلی مرد بسیار معمول است و بیشتر آنها عوارض جدی ندارند . اگر شما فکر می کنید که به یک بیماری مقاربتی دچار شده اید ، ابتدا باید به دنبال توصیه از پزشک خودتان باشید . اگر شما بیش از حد  از دکتر خانوادگیتان خجالت میکشید ، میتوانید با یک متخصص بیماری مقاربتی یا اورولوژیست و یا متخصص پوست گفتگو نمائید . ممکن است در محل زندگی شما محل ویژه ای برای اینگونه امراض وجود داشته باشد .

در این مطلب به شکل فهرست وار در ارتباط با عارضه های پوستی آلت تناسلی مرد بحث خواهد شد . لازم به ذکر است که لکه های روی آلت تناسلی مرد می توانند با توجه به شکل ظاهری آنها تقسیم شوند  که شامل زخم (ulcer) ، پاپول (papule) و پلاک (plaque) میباشند .

تمريناتي براي بزرگ كردن وكلفت كردن آلت مردان


علل زخمها :
* سفلیس اولیه (primary syphilis) : یک زخم مدور بدون درد در آلت تناسلی و یا کیسه بیضه است . علت آن باکتریی به نام pallidum Treponema  میباشد که جز باکتریهای مقاربتی است . از علائم اولیه سفلیس، زخمی به نام شانکر می باشد. شانکر ده روز تا سه ماه بعد از آلودگی ایجاد می شود . ظهور شانکر اغلب در قسمتی از بدن است که در تماس با زخم شریک مقاربتی آلوده بوده است که شامل آلت مردانه و زنانه ، مدخل رحم ، زبان ، لبها و دیگر اعضای بدن می باشد
- شانکروئید (chancroid) ، گرانولوما اینگوئینال (granuloma inguinale) ، لنفوگرانولوما ونروم (lymphogranuloma venereum) : زخمهای خاص مناطق گرمسيري هستند که در مردان با سابقه تماس مقاربتی مشکوک روئیت میشود .
* شانکروئید یا شانكر نرم (آتشك) يكي از بیماریهای مقاربتی است كه عامل آن باكتری هموفیلوس دو كـره‌ای (Hemophilus Ducreyi) است . اولین تظاهر آن بشکل یک جوش کوچک التهابی است که بعد از دو تا سه روز تبدیل به پوسچول شده و بعد به زخم تبدیل میشود. ضایعه حاشیه مشخصی دارد ، متموج نیست و دردناک میباشد.
* گرانولوما اینگوئینال توسط باکتری granulomatis Calymmatobacterium ایجاد می شود . گسترش بیماری عمدتا از طریق مقاربت از طریق واژن و یا مقعد و به ندرت از رابطه مقاربتی دهانی است. در حدود نیمی از مردان و زنان مبتلا ، ضایعات در ناحیه مقعد ایجاد میشود . در این بیماری برجستگی های قرمز رنگ کوچک ، سفت ، روی آلات تناسلی یا اطراف مقعد ظاهر می شوند . برجستگی ها به تدریج به بافت گرانوله تبدیل شوند . آنها معمولا بدون درد هستند و به آسانی موجب خونریزی میگردند .
* لنفوگرانولوما ونروم بیماری مزمن عفونت سیستم غدد لنفاوی ناشی از سه نوع مختلف باکتری تراکوماتیس کلامیدیا (Chlamydia trachomatis) است. گسترش باکتری از طریق تماس مقاربتی است و در مردان بیش از زنان رایج است . عوارض بیماری می تواند چند روز تا یک ماه بعد از تماس با باکتری ها آغاز شود . طی آن زخم کوچک بدون درد در اندام تناسلی و نیز تورم و قرمزی پوست در ناحیه کشاله ران و همچنین تورم غدد لنفاوی کشاله ران روئیت میشود . در افرادی که مقاربت از مقعد داشته اند خونریزی یا خروج چرک از مقعد رخ میدهد و  اجابت مزاج دردناک دارند .
* سرطان آلت تناسلی (penile cancer) یا سرطان سلول سنگفرشی (squamous cell carcinoma)  : ممکن است بدون درد ، و به شکل زخم نامنظم تناسلی ظاهر می شود . سرطان آلت تناسلي يک شکل نادر سرطان است و وقتي اتفاق مي افتد که سلول هاي غير طبيعي در آلت تناسلي تقسيم و رشد غير قابل کنترلي دارند . اغلب تومورهاي خوش خيم (غير سرطاني) ممکن است پيشرفت کرده و سرطاني شوند.
* بیماری تب خال تناسلی (Herpes simplex) : عبارت‌ است‌ از یك‌ عفونت‌ ویروسی‌ ناحیه‌ تناسلی‌ كه‌ از راه‌ آمیزشی‌ انتقال‌ می‌یابد. از جمله‌ نواحی‌ كه‌ امكان‌ درگیری‌ آنها وجود دارد عبارتند از مجرای‌ تناسلی‌، گردن‌ رحم‌، ران‌ها، و آلت‌ تناسلی‌. در این عارضه تاول‌های‌ دردناك‌ بر روی پوست بوجود میاید . عفونت غالباً به صورت دوره‌ای ایجاد می‌شود و زخم‌های بدمنظره و دردناکی ایجاد می‌کند .
* سفلیس ثانویه (Secondary syphilis) : لکه های پوستی با زخم قهوه ای ، نشانه مرحله مزمن سفلیس می باشد. این لکه های پوستی معمولا سه تا شش هفته بعد از ظهور شانکر در پوست بدن پدیدار می شود. این لکه ها امکان دارد کل بدن را درگیر کند . به علت حضور باکتری فعال در زخم ها هرگونه تماس مقاربتی یا غیرمقاربتی  منجر به انتشار عفونت می شود . لکه های پوستی در طی چند هفته یا ماه خود بخود بهبود می یابد .
*زخم آفت (Aphthous ulcers) : اینها زخم های کوچک ، کم عمق و دردناکی هستند که شایع ترین آن در دهان ظاهر میشود ، اما همچنین می تواند بر آلت تناسلی مرد نیز اثر گذارد . آفت يك بيماري دردناك و عودكننده هست كه معمولا“ بعداز 14-10 روز به طورخودبخود بهبود مي يابد ، اين بيماري به طور تيپيك از بچگي يا جواني شروع ميشود كه ممكن است با افزايش سن كاهش يافته و يا از بين برود . آنها مسری نیستند و علت آنها ناشناخته است .
* پمفیگوس (Pemphigus) : این عارضه معمولا بیش از ناحیه تناسلی به سایر نقاط بدن تاثیر می گذارد و غالبا از دهان شروع میشود . ممکن است در آلت تناسلی مرد نیز روئیت گردد . وجه مشخصه این بیماری از نظر بالینی تاول هایی است که از جدا شدن سلول های اپیدرم از هم بدلیل آسیب دیدگی یا غیر طبیعی بودن ماده بین سلولی حاصل میشود  .
* بیماری بهجت (Behçet’s disease) : اختلال التهابی در پوست ، مفاصل ، اعصاب ، چشم ها و دیگر قسمتهای بدن است . در این عارضه  زخم بزرگ ، عمیق و دردناک در آلت تناسلی و کیسه بیضه روئیت میشود اما همواره با زخم دهان همراه است . بهجت یک اختلال چند سیستم است . علت این بیماری مبهم می باشد . این سندرم یک بیماری اتوایمبون خودایمنی محسوب می شود  . وجود آفت های عود کننده دهانی جزء لاینفک سندرم بهجت است . این آفت ها یک تا دو هفته پدیدار میشوند و بدون جای زخم از بین میروند . در این عارضه زخم های تناسلی ، عفونت های چشمی و ضایعات پوستی بصورت لخته های داخل عروق زیر جلدی ، افزایش حساسیت پوستی نیز دیده می شود .
* سندرم ریتر (Reiter’s syndrome) : اختلالی است که باعث ظهور ورم مفاصل ، قرمزی چشمان  و علائم ادراری میشود . علاوه براین سه علائم ، زخم های پوستی نیز ممکن است در هر جای بدن شخص ظاهر گردد . زخم های کوچک و بدون درد ممکن است و در سر آلت تناسلی مرد ، سقف دهان و یا زبان پدیدار شود.
دلیل نگارش این مطلب بخاطر سئوالات عزیزانی بود که با شرحی کوتاه از بیماری خود ، میخواستند دلیل بیماری خود را به شکل آنلاین بدانند . امیدوارم دوستان دریافته باشند که بیماریهای پوستی آلت تناسلی آقایان متنوع است و بهترین راه ، عدم خجالت و مراجعه به یک متخصص پوست و امراض مقاربتی است .توضیحات ونحوه خریــد دستگاه بزرگ كننده وكلفت كننده آلت تناسلي مردان(درمان انزال زودرس) لارجرباكس