۱۳ تیر ۱۳۸۹

دانستنيهاي جنسي زنان (حقايقي راجع به بيماري هاي تناسلي زنان)

مسائلي راجع به سلامت جنسي و مراقبت و بهداشت از واژن و مهبل وجود دارد كه بسياري از زنان به دليل شرم از پزشك خود سوال نمي كنند و اين مسائل براي هميشه مبهم باقي مي ماند. لذا در ادامه مطلب به بعضي از اين مسائل اشاره خواهد شد و نظر متخصصان در رابطه با آن بيان مي گردد.
1-استفاده از قرص ضد بارداري ممكن است باعث ضعيف شدن ميل جنسي شود.استفاده از قرص ضد بارداري توسط  زنان 100% سبب كاهش ميل جنسي مي گردد. و اين حقيقت نه تنها در مورد زنان در سن باروري صحت دارد بلكه براي زنان يائسه نيز كه از اين قرص ها براي رفع علائم يائسگي نظير گرفتگي و نوسانات خلقي استفاده مي كنند نيز وجود دارد. و اما راه حل:
شايد تغيير نوع قرص يا استفاده از فرمولي ديگر مي تواند در اين زمينه كمك موثري بكند. يا بهتر است از روش هاي ديگر جلوگيري نظير IUD يا كاندوم استفاده شود. اگر از اين قرص ها براي رفع علائم يائسگي استفاده شود بهتر است با پزشك خود راجع به كاهش مقدار مصرف اين داروها سوال كنيد.

2- براي كاهش تاثيرات جانبي قرص هاي ضد بارداري نظير تهوع مي توانيد قرص ها را از طريق واژن وارد كنيد.
 وارد كردن قرص از طريق واژن دردناك و آسيب رسان نيست. اين بهترين روش براي جلوگيري از تاثيرات جانبي آنها است. به علاوه اين روش استفاده از قرص نيز بسيار موثر است و تاثيراتي نظير تهوع ، سرگيجه ، سردرد ، حساسيت پستان ، درد قاعدگي و....كه ناشي از خوردن قرص است را نيز به طور قابل ملاحظه اي كاهش مي دهد.

3- سردرد ميگرني ممكن است باعث افزايش ميل جنسي شود و اين عمل باعث رفع سردرد و گرفتگي عضله ناشي از قاعدگي مي شود.
آميزش جنسي در هنگام سردرد ممكن است آخرين چيزي باشد كه به ذهن خطور مي كند و البته جاي تعجب نيست كه صميمت و نزديكي شما در اين زمان – با وجود سردرد- افزايش قابل توجهي پيدا كرده است. متخصصان هنوز علت اصلي اين واكنش نسبت به سردرد را كشف نكرده اند. ممكن است به دليل افزايش سطح سروتونين در خون اين اتفاق عارض شود. اين هورمون در ارتباط با ميل جنسي عمل مي كند. مطالعات نشان مي دهد كه در 20% موارد زناني كه سردرد دارند بعد از نزديكي بلافاصله سردردشان تسكين مي يابد. بعضي از زنان نيز براي تخفيف درد قاعدگي از اين روش استفاده مي كنند. شايد به دليل آزاد شدن هورموني خاص در هنگام نزديكي رحم به حالت استراحت درآمده و دردهاي ناشي از گرفتگي عضله تخفيف مي يابد.

4- اجتناب از آميزش جنسي سبب مي شود كه نزديكي هاي بعدي دردناك تر احساس شود.
 بعضي از زنان تصور مي كنند كه اجتناب از آميزش جنسي و استراحت مهبل ، بهترين راه حل براي آميزش هاي دردناك است. در حاليكه متخصصان دقيقا خلاف اين ادعا را درست مي دانند. البته داشتن درد در هنگام آميزش نيز معمول و نرمال نيست و اغلب به دليل عدم توانايي همسر در تحريك كافي اتفاق مي افتد. در مواردي ديگر ، به دليل خشكي واژن (به دليل تغييرات هورموني)در بعضي از مراحل مثل يائسگي و شيردهي، ممكن است آميزشي دردناك را تجربه كنيد. استفاده از كرم استروژن يا محصولات روان كننده در محل واژن باعث رفع درد ناشي از تغييرات هورموني مي شود.






5- آميزش جنسي در دوران قاعدگي سبب افزايش خطر ابتلا به بيماري هاي قابل انتقال از طريق مقاربت مي شود.
احتمال باروري ناشي از آميزش در زمان قاعدگي بسيار كم است  ولي احتمال ابتلا به عفونت در اين زمان حداكثر است. زيرا به دليل تغيير در تعادل اسيد و باز ناحيه واژن در زمان قاعدگي احتمال تكثير باكتري افزايش مي يابد. به طور نرمال ناحيه واژن يا مهبل محيطي اسيدي دارد(محيطي كه باكتري ها نمي پسندند)، در حاليكه در زمان قاعدگي به دليل افزايش PH خون، محيطي قليايي در محل واژن يا مهبل ايجاد شده كه شرايط را براي رشد باكتري افزايش مي دهد. لذا در صورتي كه از سلامت جنسي همسر خود به طور 100% مطمئن نيستيد بهتر است هميشه از كاندوم استفاده كنيد.


6- پوشيدن لباس زير از جنس پنبه و تعويض مواد شوينده نقش موثري در كاهش التهاب ممهبلي دارد.
التهاب مهبلي سبب خارش، سوزش و ترشح واژن مي شود و بهترين روش براي مقابله با اين التهاب پوشيدن لباس از جنس پنبه و تعويض ماده شوينده است. عدم استفاده از صابون هاي معطر، دئودورانت(ضد بو)دروني و يا ساير محصولات معطر در اين ناحيه نيز بسيار مهم است. و اگر با اين روش ها التهاب و علائم آن برطرف نشد ممكن است اين مشكل ناشي از عفونت با منشا مخمر يا كپك باشد(نوعي بيماري قابل انتقال از طريق مقاربت) كه نياز به مراقبت پزشكي دارد.


7- براي جلوگيري از بي اختياري در دفع ادرار بهتر است از تامپون (نوار بهداشتي) استفاده نكنيد.
بدليل فشاري كه تامپون به ميزراه وارد مي كند مي تواند به عنوان مانع عمل كند و باعث كنترل تراوش و چكه ادرار شود. استفاد ه از اين روش كنترل در بعضي ازمواقع مثل ورزش كه احتمال تراوش ادرار وجود دارد خوب است. اما نبايد به صورت عادت درآيد و همچنين بهتر است بلافاصله بعد از تمام شدن كار(مثلا ورزش) سريعا برداشته شود. زيرا تامپون سبب خشك شدن واژن مي گردد و اين اتفاق سبب بروز پارگي و شكاف ميكروسكوپي در اين بخش و ورود عفونت به آن مي شود. لذا براي مقابله با تراوش ادرار بهتر است از محصولات ديگري استفاده شود.


8- مقاربت جنسي سبب افزايش خطر ابتلا به عفونتهاي كپكي بازگشتي و مكرر نمي شود اما مقاربت دهاني ممكن است چنين تاثيري داشته باشد.
 مطالعات نشان مي دهد كه مقاربت جنسي سبب انتقال عفونت كپكي نمي شود واين مسئله شايد بدليل پاسخ ايمني زنان به كپك يا مخمر باشد. اما از طرفي ثابت شده است كه زناني كه مقاربت دهاني دريافت مي كنند بيشتر در معرض ابتلا به عفونت هستند. البته عدم توازن هورموني ، سطح بالاي قندخون، بعضي از آنتي بيوتيك ها ، قرص هاي ضدبارداري و استرس نيز مي تواند سبب عفونت كپكي شود.


9- استشمام رايحه اي مشابه ادرار در محل زهار(آلت تناسلي زنان) به معناي وجود ادرار نيست.
بلكه ممكن است ناشي از تعريق باشد. تراوشات غدد تعريق تركيبي مشابه ادرار دارد ولذا بعضي از زنان كه به خصوص تعريق فوق العاده اي دارند بويي مشابه بوي ادرار در محل زهار خود احساس مي كنند و لذا گمان مي كنند كه ممكن است مشكل عدم كنترل ادرار داشته باشند. در حاليكه چنين نيست. بهترين راه حل شست و شوي مرتب محل زهار است. همچنين  بهتر است از مصرف شورت هاي پلاستيكي و جوراب شلواري اجتناب كنيد زيرا سبب افزايش گرما و احتمال تعريق مي شود. اگر با اين روش ها بو برطرف شد پس دليل آن تنها تعريق بوده در غير اين صورت بهتر است با پزشك خود مشورت كنيد.