۱۶ دی ۱۳۸۸

نفخ شكم

شما هم از داشتن نفخ دائم شكم شاكی هستید! به شما توصیه می‌كنیم كه این مقاله را مطالعه كنید. در زیر از چند غذا نام برده می‌شود كه باید برای پیشگیری از ایجاد نفخ از خوردن آنها اجتناب کنید. نکته قابل توجه دیگر این است که متخصصان تغذیه به افرادی كه می‌خواهند شكمی صاف داشته باشند نیز توصیه كردند كه اگر از ایجاد نفخ جلوگیری كنند تا حدود 5/3 كیلوگرم از وزن خود را كاهش می دهند و شكم متناسب‌تری نیز خواهند داشت.

نمك

از خوردن بیش از اندازه نمك خودداری كنید. همچنین غذاهایی كه به صورت كنسروی با نمك فراوان فرآوری شده‌اند را كمتر بخورید چرا كه نمك موجود سبب جذب بیشتر آب می شود و در نتیجه میزان احتباس آب در بدن شما افزایش می‌یابد و حالت خمودی و كسالت به همراه پف‌كردگی و افزایش وزن را به همراه دارد.

كربوهیدرات‌ها

كربوهیدرات (برنج، نشاسته‌ها، نان‌، قندها...) منبع اصلی تولید انرژی در بدن هستند و نباید شما بیش از اندازه مصرف كنید چرا كه در صورت نداشتن فعالیت مناسب و یا ورزش، این مواد به صورت گلیكوژن در عضلات ذخیره می‌شوند. هر گرم گلیكوژن حدود 3 گرم آب را جذب می‌كند و در نتیجه شما دچار افزایش وزن خواهید شد.

سبزی خام

نصف پیمانه هویج پخته شده برابر یك پیمانه هویج خام مواد غذایی لازم را دارد اما هویج پخته میزان حجم كمتری را در معده اشغال و هضم آن را آسان‌تر می‌كند و در نتیجه از ایجاد نفخ زیاد در دستگاه گوارش شما پیشگیری می‌كند. اگر شما از آن دسته كسانی هستید كه با خوردن سبزی‌های خام دچار نفخ شدید می‌شوید، توصیه می‌كنیم كه حتماً از سبزی‌های پخته یا بخارپز استفاده كنید.

غذاهای نفاخ

بعضی از غذاها هستند كه به خودی خود در دستگاه گوارش ایجاد گاز می‌كنند كه می‌توان

از میان آنها موارد ذیل را نام برد: گل كلم، كلم، كلم بروكلی، كلم فندقی، بروكلی، پیاز، فلفل و مركبات.

آدامس جویدن

زمانی كه آدامس می‌جوید، هوای زیادی را می‌بلعید كه در روده‌های شما به دام می‌افتد و به تدریج سبب نفخ بیشتری می‌شود.

غذاهای سرخ كردنی

غذاهای خیلی چرب و سرخ كردنی خیلی دیرتر هضم می‌شوند لذا سبب ایجاد احساس سنگینی و دم در شما می‌شوند.
البته منظور ما این نیست كه اصلاً غذاهای چرب یا سرخ كرده نخورید، بلكه باید به نوع روغنی كه استفاده می‌كنید، توجه بیشتری داشته باشید برای مثال سعی كنید از روغن‌هایی مثل روغن زیتون و روغن آوكادو، و همچنین از مواد چرب موجود در آجیل‌ها و حتی شكلات تلخ استفاده كنید.

غذاهای تند و تیز

ادویه‌های افزودنی مانند فلفل، جوز، میخك، پیاز و سیر، خردل و... سبب تحریك معده و در نهایت تشدید نفخ می‌شوند از مصرف بیش از اندازه آنها بپرهیزید.

نوشابه‌های كربوهیدراتی و اسیدی

از نوشیدن نوشابه‌هایی كه قند فراوان دارند و یا نوشیدنی‌هایی مثل قهوه، چای و آب میوه‌های مركبات به مقدار فراوان خودداری كنید.
بهتر است یك رژیم مناسب را انتخاب و از موادی كه در بالا ذكر شد در حد تعادل و كم، مصرف كنید تا مشكل شما كه نفخ و افزایش وزن است به راحتی حل شود.