۱۶ دی ۱۳۸۸

وقتی پشت میز كامپیوتر می‌نشینید، بدن شما (عضلات و مفاصل و سایر اندام‌های درگیر حرکت) ثابت می‌ماند، پس ؟

وقتی پشت میز كامپیوتر می‌نشینید، بدن شما (عضلات و مفاصل و سایر اندام‌های درگیر حرکت) ثابت می‌ماند. هرچه ساعات بی‌تحرکی شما بیشتر شود، امکان ابتلا به عوارض ناشی از بی‌حرکتی افزایش می‌یابد. نکته‌های زیر می‌تواند به شما کمک کند که حین کار پشت میز، از وضعیت سکون بدنی فاصله بگیرید:
ـ هر نیم ساعت یك بار از جای خود بلند شوید و با حركات كششی، بدن خود را نرمش دهید یا برای چند لحظه قدم بزنید.
ـ ساق پاهایتان را بكشید و در این حین برای چند لحظه از نگاه كردن و خیره شدن به صفحه نمایشگر بپرهیزید. این عمل باعث جلوگیری از پخش شدن لخته‌های خون در پاهای شما می‌شود. بخاطر داشته باشید كه لخته شدن خون در كاربران میانسال رایانه، بسیار معمول است.
ـ یاد بگیرید كه چگونه اعضای بدن خود را نرمش دهید. برای نرمش دادن گردن، سر خود را به جلو و عقب و چپ و راست و طرفین خم كنید. هرگز سر خود را در اطراف گردن به صورت دایره وار نچرخانید. این عمل باعث صدمه زدن به مفاصل گردن شما می‌شود.
ـ اگر مدت زیادی به تایپ كردن مشغول شدید، برای چند لحظه مچ دستان خود را به صورت دایره وار چرخانده و ورزش دهید. این كار باعث جلوگیری از ابتلا به سندرم تونلی مچ دست می‌شود.
ـ از قوزكردن به سمت جلو و روی صفحه كلید خودداری کنید. اگر عادت به چنین كاری دارید، این تمرین را انجام دهید: ابتدا دستان خود را باز كنید تا حدی كه مثلا می‌خواهید كسی را در آغوش بگیرید. مچ دستان را چندین بار به طرف خارج بچرخانید، بصورتیكه انگشت شصت

شما به طرف بالا و عقب بازی كند، و نیز شانه‌های خود را به عقب بدهید. این حركت كششی، اعضای بدن شما را در خلاف جهتی كه قوز می‌كنید، بازی می‌دهد. در این حین، شما كشش خوبی را در قسمت بالای سینه خود احساس می‌كنید.
ـ ماهیچه‌های سرینی و بطنی خود را منقبض كنید و چند لحظه همانطور منقبض آنها را نگه داشته و سپس رها كنید. در طول روز، هر چند دقیقه یكبار این كار را را تكرار كنید. با حركات كششی، بازوان و پاها و گردن خود را نرمش دهید و همانطور كه نشسته اید، آنها را بچرخانید. در زمان راه اندازی مجدد رایانه یا در زمان اخذ فایل‌های با حجم بالا از یك شبكه، از فرصت پیش آمده استفاده بهینه كنید و استراحت كنید. از جای خود بلند شوید و نرمش‌های دیگری را امتحان كنید، مثل بلند شدن و نشستن، جلو عقب رفتن و در صورت امکان، پریدن. البته مواظب پوزخند همكاران خود نیز باشید!
ـ بصورت صحیح و درست، پشت میز كار یا اداری بنشینید. كمر خود را صاف كنید، شانه‌ها را به عقب ببرید، قسمت فوقانی صفحه نمایشگر باید با چشمان شما در یك راستا قرار گیرد. اگر باید بالا و پایین كنید، كافیست ارتفاع صفحه نمایش خود را تنظیم كنید. در این حالت اگر مجبور هستید كه به طرف جلو مایل شوید تا صفحه مانیتور را ببینید، ابتدا دید چشمانتان را امتحان كرده و سپس فاصله را تنظیم کنید. بعد از مدتی، این وضعیت نشستن در بدن شما جا افتاده و نیازی به تمرین و دقت همیشگی نیست.
ـ وقتی مشغول تایپ كردن هستید، بدن خود را در یك وضعیت متعادل و مناسب نگه دارید. اطمینان حاصل كنید كه مچ دستان شما اندكی از آرنج شما پایین‌تر باشد. این عمل از ابتلا به نوعی سندرم تونلی درمچ دست شما جلوگیری می‌كند. پاهایتان را از زانو خم كنید، به طوری كه زانو از باسن اندكی بالاتر قرار گیرد. كف پا را صاف روی زمین قرار داده یا روی یك چارپایه یا وسیله دیگری قرار دهید.


توضيحات ونحوه خريــد دسـتــگـاه بـــزرگ كـنـنـده آلـــت تـنــاســلـي