۴ تیر ۱۳۸۹

فواید و معایب داروهای تقویت کننده قوای جنسی

 


 

داروهای تقویت کننده قوای جنسی

قبل از اینکه ویاگرا و داروهای مشابه آن کشف شوند،  راههای درمان‌ کننده که برای اختلال نعوظ مردان به کار می‌رفتند، زیاد موثر نبودند. قرص «یوهمبین» که در آن زمان به کار می‌رفت، باید سه بار در روز و به مدت دو تا سه هفته مصرف می‌شد تا آثار آن ظاهر ‌گردد. و تنها  ۶۰ درصد مردان با مصرف این دارو ، درمان می شدند. روش های درمانی دیگر شامل داروهایی  که درون آلت تناسلی کاشته یا تزریق می‌شدند و خیلی هم دردناک نبودند. اما ، هیچ‌وقت پرطرفدار نشدند و وسایل بادکش و ایجاد خلا که برای افزایش جریان خون در آلت تناسلی به کار می‌رفتند، مورد توجه و استقبال بیماران قرار نگرفت.
در حدود ۱۰ سال پیش داروی سیلدنافیل(ویاگرا) برای درمان اختلال نعوظ مردان به بازار آمد که پرفروش ترین داروی جهان شد. زیرا ویاگرا فقط درمدت یک ساعت (چنانچه با معده خالی خورده شود شاید سریع‌تر)‌عمل می‌کند.زمانی که دارو و درمان جدیدی کشف می گردد، تقریبا همیشه عارضه‌ای که این درمان برای آن به کار می‌رود، بیشتر تشخیص داده می‌شود اما این افزایش در مورد ویاگرا بسیار بیش از حد معمول بوده است. تعداد مردان آمریکا یی که در آنها اختلال نعوظ تشخیص داده می‌شود، از هنگام تایید ویاگرا در سال ۱۹۹۸ به وسیله سازمان غذا و داروی آمریکا، ۵/۲ برابر شده است. هم اکنون دو داروی دیگر نیز وجود دارد همان اثرات ویاگرا را دارند. سازمان غذا و داروی آمریکا در سال ۲۰۰۳ داروی «لویترا» و «سیالیس» را تایید کرد.
«سیالیس» به نسبت دو داروی دیگر ، مدت زمان بیشتری در بدن فعال می‌ماند. اثر ویاگرا و لویترا در حدود ۴ تا ۵ ساعت در بدن باقی می‌مانند اما اثر سیالیس، به مدت ۲۴ تا ۳۶ ساعت در بدن باقی می ماند. البته ابن بدین معنا نیست که درطول این مدت، فرد به طور مداوم در حال نعوظ خواهد بود. سیالیس برخلاف ویاگرا و لویترا، به طور خودکار باعث نعوظ نمی گردد بلکه امکان نعوظ را در حالت برانگیختگی جنسی امکان‌پذیر می سازد.
عوارض جانبی داروهای تقویت کننده قوای جنسی
این سه داروی تقویت جنسی(سیلدنافیل ، لویترا و سیالیس) دارای عوارض جانبی مشابهی می باشند.
این داروها با شل کردن عضلات صاف دیواره رگها باعث گشاد کردن رگها به ویژه در آلت تناسلی و نیز در سایر بخش‌های بدن می گردند. عوارض جانبی این داروها شامل سردرد و گرگرفتگی می باشد. بعضی از مردان به سوزش سر دل دچار می گردند زیرا این داروها عضلات دریچه مری به معده که مانع برگشت اسید معده به درون مری می گردد، را نیز شل می‌کنند. باعث پرخونی مخاط بینی و گرفتگی بینی می شوند. چنانچه از ویاگرا در دوزهای بالا تر مثلا در حد ۱۰۰ میلی‌گرم استفاده گردد، امکان اختلال در تشخیص رنگ‌ها در برخی از مردان (۳ درصد) اثر بگذارد و سبب گردد که آنها چیزها را با سایه‌ای آبی‌رنگ ببینند. زیرا این دارو با آنزیمی که در سلول‌های مخروطی و استوانه‌ای شبکیه چشم وجود دارد، تداخل می‌کند.. عمده ترین نگرانی در مورد ویاگرا ، امکانبه وجود آمدن مشکلات قلبی و فشار خونی می باشد. یک تا دو ساعت بعد از خوردن این دارو، فشار خون کمی کاهش می یابد. معمولابعد از گذشت چهار ساعت زمانی که دارو دیگر در بدن فعال نمی باشد، فشار خون دوباره بالا می‌رود.اما  تحقیقات نشان می دهند که افزایش خطر مشکلات قلبی‌ عروقی ناشی از مصرف ویاگرا به تنهایی اگر هم وجود داشته باشد، بسیار جزیی می باشد. با این حال، مردانی که دچار یک مشکل وخیم قلبی‌عروقی بوده‌اند، نباید از داروی ویاگرا مصرف کنند.
داروهای تقویت قوای جنسی، ویاگرا و انواع مشابه آن را نباید با داروهای دیگر  که حاوی نیترات‌ هستند (مثلا داروی نیتروگلیسیرین که برای درد قلبی تجویز می‌شود) استفاده کرد؛ زیرا این داروها تاثیر یکدیگر را در کاهش فشار خون تشدید می‌کنند اما نیترات‌ها، نیتریت‌ها و ال‌-‌آرژی‌نین که به عنوان افزودونی‌های غذایی به کار می‌روند، از این لحاظ مشکلی به وجود نمی‌آورند.همچنین داروهایی که برای درمان فشار خون بالا و بزرگی خوش‌خیم پروستات به کار می‌روند،نباید همراه با این داروها مصرف شوند.
تنها قرص همه مشکلات را برطرف نمی کند
اگر چه این قرص‌ها مشکل اختلال نعوظ را در برخی از مردان حل می کنند اما اینکه  چه نقشی در روابط زناشویی ایفا کنند، تردید‌هایی وجود دارد. نعوظ یک رویداد جسمی می باشد که در آن مدارهای مغز، هورمون‌ها، آنزیم‌ها و جریان خون در بدن مرد موثرند اما رابطه زناشویی یک حالت پیچیده روحی ‌ روانی می باشد که در بیشتر موارد با نوع و میزان صمیمیت و اعتماد همسران ارتباط دارد.
داروهای قوای جنسی تنها زمانی عمل می‌کنند که میل‌ جنسی وجود داشته باشد. مشکلات عاطفی،  استرس و خستگی عوامل عمده‌ای هستند که بر میل جنسی نقش دارند و آنرا کاهش می دهند و یا از بین می‌برند. در میانسالی نگرانی‌های مالی، مشکلات فرزندان، مسایل والدین در حال پیر شدن و ترس از ابتلا به سرطان از جمله استرس‌های شایع می باشند. تشویش در مورد سلامت خود یا همسر و اضطراب کلی در مورد پیر شدن نیز  استرس زیادی را به فرد وارد می نماید. با وجود فشار زیادی که این موضوعات به شما وارد می کنند، ممکن است رابطه‌ عاطفی‌ بین شما و همسرتان از یاد شمابرود . این بی‌توجهی باعث می شود که رابطه جنسی‌ شما نیز از بین برود. زمانیکه دنبال راه‌حل‌هایی برای اختلال کارکرد نعوظ هستیدفقط به قفسه‌‌های داروخانه فکر نکنید  بلکه تصویر کلی از روابط‌‌تان با همسرتان را در نظر بگیرید.