۶ تیر ۱۳۸۹

آلودگی هوا به کيفيت اسپرم مردان صدمه می زند

محققان می گويند مردانی که می خواهند پدر شوند بايد در محدوده زمانی باردار شدن همسر، نسبت به اينکه اسپرم هايشان در سلامت کامل به سر می برد اطمينان حاصل کنند.

مطالعه تازه ای که نتايج آن در نشريه "Human Reproduction" چاپ دانشگاه آکسفورد منتشر شده است ارتباط مهمی ميان قرار گرفتن در معرض آلودگی شديد هوا و صدمه ديدن اسپرم در مردان کشف کرده است.
هرچند اين آسيب ها قابل جبران است اما اين مطالعه اهميت حفظ سلامتی به هنگام تلاش برای بچه دار شدن را پررنگ می کند.
کارشناسان بارداری به مردانی که می خواهند پدر شوند توصيه می کنند ورزش کنند و سالم غذا بخورند.
آنها همچنين بايد در مصرف الکل اعتدال به خرج دهند و بهتر است سيگار را ترک کنند.
شواهد فزاينده نشان می دهد که آلودگی ناشی از دود ترافيک به افت کيفيت اسپرم منجر می شود.
در تازه ترين تحقيق، گروهی از مردان جوان در شهر تپليتزا در جمهوری چک مورد مطالعه قرار گرفتند. اين ناحيه به خاطر وجود نيروگاه برق زغال سوز و همچنين سوزاندن سوخت های فسيلی برای گرم کردن خانه ها، در طول زمستان هوای بسيار آلوده تری نسبت به باقی فصل ها دارد.
کيفيت اسپرم اين 35 مرد برای مدت دو سال به طور مداوم زير نظر گرفته شد.
آسيب موقتیدر جريان دوره های آلودگی شديدتر هوا، کيفيت اسپرم به طور چشمگيری کاهش پيدا کرد. با بهبود کيفيت هوا، کيفيت اسپرم نيز بهبود يافت.
به گفته محققان اين موضوع نشان می دهد آلودگی هوا اسپرم های بالغ را در آخرين مراحل رشد آنها تحت تاثير قرار داده و به دی ان ای اسپرم صدمه می زند.
اين صدمه به نوبه خود بچه دار شدن را برای زوج ها دشوارتر می کند و بر خطر سقط می افزايد.
با اين حال به نظر می رسد اين آسيب ها موقتی باشد و بنابراين پرهيز از آلاينده ها امکان رشد طبيعی و سالم اسپرم های تازه را فراهم می کند.

درمان ناباروري مردان وتقويت جنسي باكپسول گياهي semenax


محققان گفتند: "اگر آلودگی هوا صدمات دائمی به بار می آورد در آن صورت شاهد افت کيفيت اسپرم در طول زمان می بوديم."
دکتر الن پيسی، استاد دانشگاه شفيلد و دبير انجمن باروری بريتانيا گفت: "ما درحال کشف شواهد روزافزونی هستيم که نشان می دهد دی ان ای اسپرم ممکن است در اثر عوامل گوناگون در محيط زندگی يا محيط کار صدمه ببيند."
"اين نخستين مجموعه شواهد واقعی است که نشان می دهد آلودگی می تواند به دی ان ای اسپرم آسيب برساند اما مايه اطمينان خاطر است که حداقل اين فرآيند قابل برگشت است."
وی افزود: "مردانی که می خواهند پدر شوند بايد نسبت به آنچه ممکن است به دی ان ای اسپرم آنها صدمه بزند هوشيار باشند و قرار گرفتن در معرض مواد شيميايی چه در خانه و چه در محيط کار را به حداقل برسانند."
"اما آنها بايد به ياد داشته باشند که توليد اسپرم تقريبا سه ماه وقت می برد بنابراين هر تغييری که در زندگی خود می دهند سه ماه بعد موثر می افتد."