۷ تیر ۱۳۸۹

قرصهاي پيشگيري از بارداري در مردان به ناباروري منتهي نخواهد شد

قرصهاي پيشگيری از بارداري مردان (male pill) نسبت به روشهی مرسوم پيشگيری (نظير وازكتومی، كاندوم و روش طبيعی كه روشهاي مطمئنی نبوده و برگشت باروری در صورت مصرفشان مشكل است)در آينده بعنوان روش انتخابی بكار برده خواهد شد.
مطالعات انجام يافته بر قرصهاي پيشگيری از بارداری مردان و تأثير آن بر قدرت باروری، هيچگونه يافته‌ای را مبني بر بروز ناباروری در ايشان نشان نداد.
اين قرصها با استفاده از هورمون آندروژن يا تركيبی از آندروژن و پروژسترون، توليد اسپرم را تا حد صفر يا بسيار جزئی كاهش مي‌دهند.
 چين و  تعدادی ازکشورهای اروپایی  تا بحال 2 تحقيق در مقياس وسيع در اين زمينه را به انجام رسانيده‌اند. البته پزشكان كشورهای ايالات متحده و استراليا به مطالعاتی با مقياس‌هاي كوچكتر اقدام كرده‌اند كه 1500 مرد را در برداشته و تمامي شركت‌كنندگان در اين تحقيق پس از اتمام استفاده از قرصها، باردار شدند. در اين تحقيق بطور متوسط 4/3 ماه طول كشيد تا آستانه 20 ميليون اسپرم در ميلي‌ليتر در افراد فوق‌الذكر ايجاد گردید.
پيتر ليو از انستيتو تحقيقاتي ANZAC اظهار داشت كه اين يافته‌ها، اميد به داروهاي پيشگيري از بارداری كه اجازه شركت مردان در برنامه‌هاي تنظيم خانواده را می‌دهد، افزايش داد. يافته‌های اين تحقيق در هفته‌نامه پزشكي بريتانيا (Lancet) به چاپ رسيد.