۹ تیر ۱۳۸۹

تکنیک عمل وازکتومی بدون تیغ جراحی


وازکتومی بدون تیغ جراحی توسط دو پنس خاص به نام های پنس شکافنده ( Dissecting forceps ) و پنس گرد ( Ringed clamp ) قیچی راست کوچک و پنس هموستات انجام می گیرد . با تزریق 5/0cc لیدوکایین 1% یا 2% بدون آدرنالین در زیر پوست و 5/2cc از آن در هر طرف اسکروتوم، پوست و وازدفران های چپ و راست بی حس می شوند. هر کدام از وازدفران ها از محل سوراخ ایجاد شده روی اسکروتوم خارج و در دو نقطه به فاصله 1 سانتی متر با نخ سیلک گره زده شده و فاصله ای از وازد فران که بین دو گره قرار گرفته است، چیده می شود.
آزمایش ها و معاینه های لازم :
معمولا قبل از انجام وازکتومی نیاز به درخواست هیچگونه آزمایشی نمی باشد. در گرفتن شرح حال، سابقه پزشکی متقاضی بررسی شده و معاینه فیزیکی عمومی با توجه ویژه به دستگاه ژنیتال انجام شود.
دستورهای پس از عمل:
* استراحت به مدت یک روز
* آب نزدن به محل عمل تا دو روز
* نداشتن تماس جنسی تا 4 روز
* پوشیدن شورت تنگ و یا بیضه بند و انجام ندادن کار سنگین تا یک هفته
هشدارها و چگونگی برخورد با آنها:
مواردی هستند که فرد وازکتومی شده در صورت رویارویی با آنها، باید فورا به مرکز یا مراکز انجام دهنده وازکتومی مراجعه نماید.
1- تب بیش از 38 درجه تا 4 هفته ، به ویژه در هفته اول
2- درد شدید ناحیه عمل که به مسکن های معمولی پاسخ ندهد
3- خروج خون و چرک از محل زخم
4- تورم بیش از حد اسکروتوم
موارد قابل توجه در پیگیری ها و مراجعه های بعدی:
* بهتر است فرد وازکتومی شده یک هفته پس از عمل برای معاینه محل عمل به پزشک ارائه دهنده خدمت مراجعه نماید.
* فرد وازکتومی شده باید سه ماه بعد از عمل از نظر آزواسپرمی ( نبودن اسپرم در مایع منی ) آزمایش شود. لازم است در این مدت و تا اخذ نتیجه آزمایش، یک روش مطمئن جلوگیری از بارداری ( مانند کاندوم ) مورد استفاده قرار گیرد. برای پیگیری و اطمینان از موفقیت کامل عمل ، انجام اسپرم آنالیز بعدی با فاصله زمانی یک ماه از آزمایش اول ( چهارم ماه پس از عمل ) خواهد بود.
برگشت پذیری وازکتومی بدون تیغ جراحی:
وازکتومی بدون تیغ جراحی یک روش دائمی پیشگیری از حاملگی بوده و متقاضیانی که خواهان فرزند دیگری هستند به هیچ عنوان نباید از این روش استفاده نمایند. در موارد نادری که ممکن است متقاضی پس از وازکتومی خواهان انجام عمل Reversal Vasectomy l گردد.
Reversal Vasectomy ( عمل جراحی برگشت وازکتومی ) یک عمل جراحی است که با استفاده از میکروسکوپ و یا لوپ انجام شده و طی آن دو انتهای بریده شده وازدفران به یکدیگر پیوند زده می شوند. میزان موفقیت عمل برگشت بین 60 تا 80 درصد و ظهور اسپرم در مایع منی پس از عمل برگشت، تا بیش از 95% گزارش گردیده است. توضیحات ونحوه خریــد دستگاه بزرگ كننده وكلفت كننده آلت تناسلي مردان(درمان انزال زودرس وانحراف آلت) لارجرباكس